Wat ruikt het hier lekker!!!!

9 mei 2019 - Xunqueira de Ambía, Spanje

De titel van vandaag beschrijft de gedachte, die direct in mij opkwam bij het binnengaan van onze Casa voor deze nacht.  Een goed verstaander heeft maar een half woord nodig he, dus ik denk dat jullie de ironische ondertoon in de titel wel geproefd hebben.                                                      Ik denk dat er in het hele huis geurstokjes verdekt staan opgesteld of dat er (als er geen gasten zijn) in ieder stopcontact een 'frisse lucht-verspreider' wordt gestoken. De chemisch opgewekte 'frisse'  lucht beneemt me bijna de adem. En in het kader van schone toiletten en wat dies meer zij, is de fles Chloor  ook nog flink wat van de oorspronkelijke inhoud verloren. Een raam open zetten om een beetje echte frisse lucht binnen te laten, is niet echt een optie. De thermostaat wijst 14,5 graad aan. Onze pogingen om het wat warmer te maken, stranden op het feit dat er geen water door de radiatoren stroomt. Dus jas aanhouden is de beste optie.  Of naar een bar gaan natuurlijk. Maar vreemd genoeg zijn de bars hier tijdens de siësta gesloten. Eentje is er open en daar drinken we een kopje thee.  Daarna gaan we er snel weg. Achter de bar staat een meneer, die zo breed is dat ik verwacht dat ze binnenkort de bar moeten  verzetten als hij tenminste wil blijven kunnen werken. De relatie met zijn vrouw verloopt vanmiddag ook niet helemaal naar wens, lijkt het. Op zeker moment wringt hij zich achter de bar uit en verdwijnt in een achteraf kamertje. Ondanks de aansporingen van zijn vrouw om zijn plaats achter de bar terug in te nemen, blijft hij lekker weg. Of zijn verdwijning ook te maken heeft met haar aantrekkelijkheid is voor ons een vraag. Zijn vrouw lijkt als 2 druppels water op ma Flodder.  Volgens Leoniet ontbreekt alleen de sigaar. Maar ja, daar kan de vrouw  ook niks aan doen. Zelfs als bazin  mag je niet meer roken in je eigen toko.

Hadden we de vorige Casa helemaal voor ons, nu blijken we hem te delen met een andere peregrino, die al een dag eerder zijn intrek heeft genomen. Dit verklaart de restanten die we in de koelkast aantroffen.       Ook deze pelgrim vindt de huistemperatuur aan de lage kant. Hij houdt zijn jas aan om ' gezellig' op de bank te gaan zitten.

Al lijkt het misschien anders, dit is absoluut geen klaagzang hoor. Na alle positieve ervaringen, mag er best een keer iets tegenvallen. We lachen er maar om. Morgen mogen we opnieuw een dag wandelen en kunnen we ons aan het eind van de middag weer laten verrassen door een nieuw onderkomen.

Groetjes, Corrie

1. Jeanny Coppens: